Türkiye’de Çocukların Ekran Süresi ve Online Eğitim: Novakid Araştırmasından Çarpıcı Sonuçlar
Ekrana bakma süresi, son yıllarda ebeveynlerin en çok tartıştığı konulardan biri haline geldi. Özellikle çocukların televizyon ve telefon ekranı karşısında geçirdiği sürelerin artmasıyla, bu durumun etkileri de gündemden düşmüyor. Novakid, 4-12 yaş arası çocuklar için Avrupa standartlarında online İngilizce eğitim sunan ödüllü bir platform olarak, Türkiye’deki ebeveynlerin çocuklarda ekran süresi alışkanlıklarına dair önemli bir araştırma yayınladı. Bu araştırma, çocukların eğitim amaçlı ekran kullanımı hakkında çarpıcı sonuçlar ortaya koyuyor.
Novakid’in Ekran Süresi Araştırması, Türkiye dahil 15 ülkeden 5.000’den fazla aileyle gerçekleştirilen anketlerden elde edilen verileri analiz ediyor. Bu analizde, 2022 ve 2024 yılları arasındaki ekran süresi alışkanlıkları ve ebeveynlerin bu sürelere yönelik tutumları karşılaştırıldı. Araştırmaya göre, ekran ve televizyon başında geçirilen süre dünya genelinde artarken, bu sürenin özellikle eğitim için kullanılması giderek daha fazla kabul görüyor.
Çocukların Ekran Süresi Artıyor, Eğitim İçin Kullanım Yaygınlaşıyor
2022 yılında Türkiye’deki ebeveynlerin %59’u çocuklarının çevrimiçi öğrenmeye haftada 2 saatten az zaman ayırdığını belirtirken, 2024 yılına gelindiğinde bu oran dikkat çekici bir şekilde değişmiş durumda. Ailelerin %49’u çocuklarının eğitim amaçlı olarak haftada 6 saatten fazla ekran başında vakit geçirdiğini bildiriyor. Novakid’in araştırması, bu artışın global çapta da benzer eğilimler gösterdiğini ortaya koyuyor. Dünya genelinde, haftada ortalama 1-2 saat ekran başında vakit geçiren çocukların oranı %55’ten %24’e düşerken, haftada 7-10 saat arasında ekran başında vakit geçiren çocukların oranı %8’den %22’ye yükselmiş durumda.
Bu artış, ebeveynlerin eğitimle ilgili ekran kullanımına yönelik algılarının da değiştiğini gösteriyor. Artık ebeveynlerin %41’i, çocuklarının ekran süresinin azaltılması gerektiğini düşünse de bu süreyi daha çok eğitim amaçlı kullanmalarını tercih ediyor.
Türkiye’deki Ebeveynler Online Eğitimin Faydalarına İnanıyor
Türkiye’deki ebeveynlerin online eğitime bakış açısı da araştırmanın dikkat çeken diğer noktalarından biri. 2022 yılında ebeveynlerin %62’si, çocuklarının elektronik cihazları eğitim amaçlı kullanma sürelerinin “tam kararında” olduğunu düşünürken, 2024’te bu oran %35’e gerilemiş. Aynı zamanda, çocuklarının çok fazla vakit harcadığını düşünenlerin oranı %1’den %20’ye yükselmiş durumda. Bu durum, dijital eğitimin artık sadece bir alternatif değil, aynı zamanda çocukların öğrenme süreçlerinde önemli bir araç haline geldiğini gösteriyor.
Türkiye’deki ebeveynlerin %75’i online eğitimin çocuğun öğrenimi için faydalı olduğuna inanıyor. Bu olumlu algıya rağmen, ebeveynlerin çocuklarının ekran sürelerini dengelemek için stratejiler geliştirdiği görülüyor. Araştırmaya katılan ebeveynlerin %68’i, çocuklarıyla ekran süresini konuşarak yönetirken, %31’i ebeveyn kontrolü uygulamalarını kullanmayı tercih ediyor.
Eğitici Oyunlar Çocukların Favorisi
Novakid’in araştırması, çocukların televizyon ve telefon ekranı karşısında geçirdikleri zamanın önemli bir kısmını eğitici içeriklere ayırdığını da gösteriyor. Türkiye’deki ebeveynlerin %58’i, çocuklarının en çok eğitici oyunlarla ilgilendiğini belirtirken, eğitici oyunları sırasıyla eğitici videolar (%51), online dersler (%45), uygulamalar (%44) ve ödev için araştırma (%41) takip ediyor.
Ebeveynlerin %51’i, oyun oynamayı da eğitici bir deneyim olarak değerlendiriyor. Bu durum, çocukların sadece boş vakit geçirmek için değil, aynı zamanda öğrenmek ve gelişmek amacıyla da ekran başında olduklarını gösteriyor.
Online Eğitimde Ekran Süresini Etkin Yönetmek
Novakid’in araştırması, çocukların ekran süresini etkin bir şekilde yönetmenin ebeveynler için giderek daha kritik bir konu haline geldiğini ortaya koyuyor. Dijital araçlar ve platformlar, eğitimde fırsatlar sunarken, aynı zamanda dikkatli bir şekilde yönetilmesi gereken alanlar oluşturuyor. Ebeveynler, çocuklarının ekran başında geçirdiği süreyi dengelemek için hem iletişim hem de teknolojik çözümlerden yararlanıyor.
Sonuç olarak, dijital eğitimin yaygınlaşmasıyla birlikte, çocukların ekran süreleri de artış gösteriyor. Ancak bu artış, eğitim amaçlı olduğunda, ebeveynler tarafından olumlu karşılanıyor. Novakid’in araştırması, online eğitimin çocukların gelişiminde önemli bir rol oynadığını ve ekran süresinin bu bağlamda etkin kullanılmasının önemini vurguluyor.
Novakid’in ekran süresi araştırması, dijital eğitimin geleceğine dair önemli veriler sunarken, ebeveynlerin bu yeni dijital dünyaya adapte olma süreçlerini de gözler önüne seriyor.