Scrolltop arrow icon
Bu fırsat kaçmaz!
BLOGTR25 promosyon kodu ile %25 indirim + 1 aylık ücretsiz konuşma pratiği dersleri kazanın!
CTA background
Online İngilizce dersleri: çocuklara eğlence, ebeveynlere rahatlık. Denemek ister misiniz?
Online İngilizce dersleri: çocuklara eğlence, ebeveynlere rahatlık!
ÜCRETSİZ DENEYİN
Share
X share icon
27.09.2023
Time icon 7 min

Çocukları ekip çalışmasına teşvik eden eğlenceli grup oyunları!

Table of contents

Gelişim çağındaki çocuklarla eğlenceli yarışmalar yapıp oyunlar oynamak, hem kaliteli vakit geçirmelerini sağlamak için hem de kavrama yeteneklerini geliştirmek için önemli bir aktivitedir. Onlara ilgi alanlarına bağlı olarak birçok grup oyunu seçeneği sunabilir, böylece eğlenirken sosyalleşmelerini sağlayabilirsiniz.

Bu tarz oyunlar, çocukların gelişimleri açısından çok önemli bir rol oynarken onlara farklı imkanlar da sunabilir. Örneğin, bu tarz oyunları oynarken açık havanın tadını çıkarmalarını ve utangaç çocukların sosyalleşmelerini sağlamak, onların ruhsal sağlığına da katkıda bulunacaktır.

Çocuklarla oynayacağınız bu oyunları belirli kurallar ve görevler doğrultusunda bir ekip çalışması haline getirmenin de onların bireysel gelişimleri açısından önemli bir faktör olduğunu unutmamalısınız.

Bu süreçte çocuklarınıza destek olmak için, topluca oynanan oyunlara göz atarak çocuklarınızı teşvik edebilirsiniz. Sizler için topluluk halinde oynanan oyunlara ve bu oyunların faydasına dair ayrıntılı bir blog hazırladık. Haydi başlayalım!

Grup oyunlarının çocuklara faydaları nelerdir?

Grup oyunlarının çocukların gelişimi üzerinde birçok fayda sağladığı gerçeği uzmanlar tarafından da akademik çalışmalarla destekleniyor. Malaya Üniversitesi’nden Ngan Kuen Lai tarafından yürütülen bu literatür taraması, oyunların 4-9 yaş arası çocukların bilişsel gelişimini desteklediğini göstermekte.

Eğitici bireysel oyunların yanı sıra, bu tarz oyunların çocuklara ilave olarak ne gibi faydalar sağlayabileceğini gelin hep birlikte inceleyelim.

  • Sosyal becerilerin gelişimi

Topluca oynanan oyunlar, çocukların başkalarıyla etkileşimde bulunmayı ve topluca koordine olmayı öğrenmelerine olanak sağlar. Özellikle kendileriyle aynı yaş gruplarında olan diğer çocuklarla kurdukları bağ, onların yetişkinlik döneminde de sağlıklı iletişim kurabilen bireyler olmasının etkenlerinden bir tanesidir. Böylece geçirdikleri zaman boyunca çocuklara paylaşma, işbirliği yapma, kurallara uyma ve empati yapma duyguları aşılanır.

 

  • Özgüven artışı

Grup oyunları, çocukların kendilerine güven duymalarına yardımcı olabilir. Başkalarıyla etkileşimde bulunurken edindikleri başarılar, liderlik becerilerini geliştirme ve bir takımın parçası olma deneyimleri, çocukların kendilerine duydukları özsaygıyı arttırır. Buna ek olarak, çocukların ebeveynlerden aldıkları takdir ve tebrik sözleri de bu bağlamda önemli bir rol oynar.

  • Problem çözme becerilerinde gelişim

Grup oyunları, aynı zamanda çocuklardan belirli kurallar doğrultusunda birtakım problemleri çözmelerini beklerken onları mantıklı düşünme ve karar vermeye iterek problem çözme kabiliyetlerini geliştirir.

  • Kültürel farklılıkları anlama

Arkadaş gruplarıyla oynanabilecek bazı oyunlar, farklı kültürlerden ve çevrelerden gelen çocukların bir arada olduğu ortamlarda da oynanabilir. Bir çocuğun bu tarz ortamlarda bulunması, onun dünyayı farklı perspektiflerden inceleyebilmesini sağlayarak farklılıkları tolere edebilen bir yetişkin olmaya hazırlayacaktır.

  • Fiziksel aktivitelere teşvik etme

Birçok ekip oyunu, çocukların açık alanda bolca hareket ederek fiziksel aktivitelerde bulunmalarına olanak sağlar. Böylece çocuklar, sağlıklı yaşama teşvik edilerek obezite gibi sağlık sorunlarının da önüne geçebilirler.

  • Koordinasyon ve motor becerilerinin gelişimi

Takım çalışmasını teşvik eden grup oyunlarının önemli bir kısmı, fiziksel koordinasyonun ve motor becerilerinin kullanımına yöneliktir. Bu tür oyunlar aracılığıyla çocuklar, bedenlerini daha iyi kontrol etmeyi öğrenirler.

  • Kalıcı arkadaşlıklar

Takımca oynanan oyunlar, çocuklar için eğlenceli birer oyun olmanın ötesinde, kalıcı arkadaşlıkların da temelini atabilir. Kalıcı arkadaşlıklar, ebeveynlerin kontrolünde ve doğru şekilde seçildiği takdirde, çocukların güvende ve yeterli hissedeceği alanların zeminini hazırlar.

Çocuklar için faydalı grup oyunları nelerdir?

Ekip halinde oynanan oyunların çocuklara sağlayacağı bazı katkılar bu şekildeydi. Şimdi gelin, hep birlikte çocuklarla beraber oynayabileceğimiz bu oyunlardan birkaçına göz atalım!

Mendil kapmaca

Takımlar halinde oynanan bu oyunda, çocukların eşit sayıda iki farklı gruplara ayrılması beklenir. Takımlar oluşturulduktan sonra, aralarında yaklaşık 15 metre aralık olacak biçimde dizilmeleri istenir. 

Çocukların oluşturduğu sıranın ortasına bir hakem geçer. Seçilen hakem, tercihen bir yetişkin olabilir. İki sıranın tam ortasında bekleyen hakem mendili eline aldıktan sonra, bir rakam seçerek yüksek sesle söyler ve çocukların gelmesini bekler. Örneğin, hakem “dört” diye bağırırsa her iki sıradan dördüncü öğrenci koşarak hakemin elindeki mendili yakalamaya çalışır.

Mendili kapan çocuk kendi takımının yanına dönmeye çalışırken öbür takımın yarışmacısı da mendili tekrar ele geçirmeye çalışmalıdır. Mendili takımına götürebilen oyuncu, takımına bir puan kazandırır.

Beden gelişiminin hızla sürdüğü 8-12 yaş grubu çocuklar için mendil kapmaca, eğlenceli bir açık alan aktivitesi olabilir. Çocukları rekabete teşvik eden bu tarz grup oyunlarında çocukların yaralanmasının ve birbirine istemeden zarar vermesinin önüne geçmeye önem göstermelisiniz.

Meyve sepeti oyunu

Yaklaşık 10 ila 15 kişiyle oynanan bu grup oyununda, önce çocuklar arasından bir ebe seçilir. Geriye kalan çocuklar da halka oluştururlar. Çocukları ayırdıktan sonra, çocuklara birer tane meyve ismi verilmelidir. 

Ebe seçilen çocuk halkanın ortasına geçtikten sonra, diğer çocukların yerlerini belirlemek için yerlere işaretler konulur. Meyve adları verilen çocuklara, isimlerini akıllarında tutabilmeleri için çeşitli tekerlemeler söylenebilir veya yardımda bulunulabilir. 

Oyun başladıktan sonra ebe olan çocuğun iki meyve adı söylemesi gerekmektedir. İsmi söylenen çocuklar ebenin boşluğu doldurmasına izin vermeden kısa bir süre içerisinde yer değiştirmelidir. Ebe seçilen çocuk, aynı zamanda “meyve sepeti” diye de bağırabilir. Böylelikle bütün oyuncuların yer değiştirmesi ve ebenin aralarına girmesine izin vermemesi gerekmektedir.

Halka arasında kendine yer bulan ebenin ebeliği biterken açıkta kalan çocuk yeni ebe seçilir ve oyun böylece devam eder. Çocukları fiziksel aktiviteye teşvik eden bu grup oyununun meyve isimleriyle oynanması da oyunu çocuklar için daha ilgi çekici hale getirirken hafıza ve akılda tutma becerilerini de kuvvetlendiriyor.

Uzay gemisi

Mekan ve ortam fark etmeksizin en az üç kişiyle oynanabilecek bu ekip çalışması oyunu, özellikle okul öncesi çağındaki çocukların dikkat ve takip yeteneğini test etmek için iyi bir yöntem. 

Oyuna başlamadan önce, bir kişinin yönetici olarak belirlenmesi gerekir. Yönetici, çocuklara bir uzay gemisine binerken yanlarına ne almak istedikleri sorusunu yöneltir. Ancak uzay gemisine alınacak eşyalar sınırlı olduğundan, çocuklar tarafından belirlenen eşyaların kaptanın onayından geçmesi gerekmektedir. 

Oyunun başında yönetici olarak belirlenen kişi, kaptan rolünü üstlenmeden önce, kendince bir kural belirlemesi istenir. Örneğin; gemiye alınabilecek eşyalar, yalnızca o eşyayı alan çocuğun ismiyle aynı baş harfe sahip olabilir. Oyuncular bu kuralı bilmediklerinden, gemiye kabul edilen eşyalar arasındaki bağlantıyı çözmeye teşvik edilirler. 

Çocuklar oyun esnasında tıkandığında, birbirlerinden yardım almaya teşvik edilerek bir ekip çalışması yürütmeleri sağlanabilir. Aynı zamanda çevrede bulunan yetişkinler ve oyunun yöneticisi de çocukların yaşına bağlı olarak kuralları kolaylaştırabilir ve çocukların çözümlemesine yardımcı olabilir.

İstop

Şimdi kaydolun ve 1 ay boyunca ücretsiz konuşma pratiği dersleri kazanın!
Çocuğunuza İngilizce ile güven verin!

Açık alanda grupça oynanabilecek geleneksel oyunlardan biri olan istop, 4 ila 8 arasında çocukla birlikte oynanabilir. Topla oynanan bu oyunda, bir ebe seçildikten sonra diğer çocuklardan çember oluşturması beklenir. 

Ortaya geçen ebe, oyunculardan birinin ismini söyledikten sonra topu havaya fırlatmalıdır. Eğer ismi söylenen oyuncu topu yakalarsa oyun aynı şekilde devam etmektedir ancak topu yakalayamayan oyuncuların topu aldıktan sonra “İstop!” diye bağırması gerekir. Kaçmakta olan oyuncular bu sesi duydukları anda oldukları yerde kalmalıdırlar. Ardından topu yakalayan oyuncu, diğer oyunculardan birini topla yakalamaya çalışır. 

Çocukların fiziksel aktiviteler yapmasını sağlayan bu oyunların yetişkin kontrolünde, fiziksel yaralar almadan oynanması, en önemli kurallardan biridir. Buna ek olarak, bunun gibi açık alanlarda oynanabilecek oyunlar için doğru hava koşullarını ve ortamı belirlemek de çocukların deneyimlerini daha keyifli bir hâle getirecektir.

Sınıflandırma

Bu oyun, çocukların çeşitli nesneler arasında bağlantılar kurma ve böylece yaratıcı düşünme becerilerini geliştirmeyi amaçlar. Oyun, ilk bakışta hiçbir ortak yanı olmayan çeşitli nesnelerin bir araya getirilmesiyle başlar. Ofis malzemeleri, mutfak eşyaları, takılar, oyuncaklar, oyun parçaları gibi birçok alakasız nesne toplanır.

Oyuna başlarken çocuklar eşit sayıda gruplara ayrılır ve her gruba bir kağıt ve kalem verilir. Sonrasında ise tüm nesneler çocukların görebilecekleri şekilde masaya konur. Çocuklardan bu nesneleri kendi aralarında tartışarak dört farklı grup olarak sınıflandırmaları ve bu gruplandırmaları kağıtlarına yazmaları istenir. İşte bu aşamada ekip çalışmasının önemi ortaya çıkar!

Çocuklara verilen süre dolduğunda her grubun sözcüsü ortaya çıkıp nesneleri nasıl sınıflandırdıklarını açıklar. Bu sınıflandırma nesnelerin işlevine, görünüşüne, malzemesine göre olabilir – bu noktada çocukların hayal gücü ortaya çıkar. 

En az iki grup hâlinde oynanması gereken bu oyunda her grup en az iki kişi olmalıdır. Ne kadar fazla, o kadar iyi.

Kelime oyunları

Okullarda ve birden fazla çocuğun bulunduğu ortamlarda oynanabilecek kelime oyunları, çocukların hızlıca düşünme yetisini harekete geçirir. En son söylenen kelimenin son harfiyle yeni bir kelime türetme veya birbiriyle alakalı kelimelerle devam etmek gibi kurallar belirlendikten sonra, çocuklardan bu kurala bağlı kalarak kelimeler söylemesi beklenir.

Çocukların çağrışım ve hafıza kabiliyetlerini harekete geçirecek bu tarz kalabalıkça oynanan oyunların kuralları, oyuncuların isteklerine göre değiştirilebilir. Örneğin, kağıtlara belirli kelimeler yazdıktan sonra çocuklara göstererek oyun boyunca o kelimeleri birer birer hatırlamalarını istemek de özellikle 3-6 yaş arası çocuklara hitap eden bu tarz kelime oyunlarının eğlenceli bir versiyonu olabilir.

Yağ satarım bal satarım

Açık alanda arkadaş gruplarıyla oynanabilecek eski oyunlardan bir tanesi de “yağ satarım bal satarım” adlı geleneksel çocuk oyunu. Bu oyuna başlamadan önce çocuklara kendi aralarında bir çember oluşturması söylendikten sonra ortaya geçecek bir ebe seçmeleri istenir. 

Seçilen ebe çember oluşturan çocukların arkasına geçtikten sonra, çocukların hep bir ağızdan bu tekerlemeyi yüksek sesle söylemesi istenir:

“Yağ satarım bal satarım

Ustam ölmüş ben satarım

Ustamın kürkü sarıdır

Satsam 15 liradır

Zam-bak zum-bak

Dön arkana iyi bak”

Bu tekerleme söylenirken çocukların arkasında gezen ebe, diğer oyunculara hissettirmeden elindeki mendili oyunculardan birinin arkasına bırakmalıdır. Mendilin arkasında olduğunu anlayan oyuncu ebeyi yakalamaya çalışırken yerini kaptırmamalıdır, aksi takdirde; ebe kendisi olur ve oyun bu şekilde devam eder.

Hazine avı

Bu eğlenceli ve merak uyandırıcı oyun açık alanda oynanabileceği gibi evin içerisinde de oynanabilir. Takım halinde oynanabilen bu oyunda öncelikle çocukların ilgisini çekebilecek belirli eşyalar toplanır, sonra da onlardan bir takım oluşturmaları istenir. 

Belirlenen nesneler oyunun oynanacağı mekanın farklı bölümlerine yerleştirilir ve takımlar oluşturulduktan sonra çocukların eşyaları bulması gerekir. Ebeveynlerin seçeceği nesneler, çocukların yaş grubuna bağlı olarak değişebilir. Örneğin 3-6 yaş grubundaki çocuklar için sevdikleri oyuncakları seçmek, onların oyuna olan ilgisini ve dikkatini daha çok artırır. 

Başarılı bir takım çalışması ile birlikte ipuçları sayesinde oyunda adım adım ilerleyen çocuklar bu oyunu oynarken arkadaşlarıyla güzel vakit geçirirken bir yandan da kendilerine olan güvenleri artacaktır!

Kaçış odası

Kaçış odası aktiviteleri, çocukları ekip hâlinde çalışıp kapalı kaldıkları odadan çıkmaya teşvik ediyor. Odada bulunan bulmacaları el birliğiyle çözen çocuklar, ekip çalışmasıyla ortak bir amaca ulaşırlar.

Son yıllarda kaçış odaları birçok şehirde oldukça popüler hâle gelmiş durumda, fakat bunların birçoğu çocuklar için uygun olmayabilir. Bu sebeple kendi evinizde benzer bir aktivite oluşturarak da çocuklarınıza benzer bir deneyim yaşatmanız mümkün.

Novakid’le tanışın!

İngilizce öğrenmek çocuklar için artık zor değil! Novakid, dil öğrenimini keyifli ve kolay bir süreç haline getiriyor. Videomuzu izleyerek nasıl olduğunu keşfedin:

Bununla birlikte, çocuklar için İngilizce kursu Novakid’de çocuklarınızın yabancı dilini geliştirmesine katkıda bulunacak ilk online deneme dersinden ücretsiz faydalanabilirsiniz!

5/5

Leave a comment

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Bu site reCAPTCHA tarafından korunmaktadır ve Google Gizlilik Politikası ile Hizmet Şartları geçerlidir.

Redactor's choice
You might also like
Choose a language
Down arrow icon
Argentina Brazil Chile Czech Republic Denmark Finland France Germany Global English Global العربية Greece Hungary India Indonesia Israel Italy Japan Malaysia Netherlands Norway Poland Portugal Romania Russia Slovakia South Korea Spain Sweden Turkey
Cookie icon
Web sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanılmaktadır. Siteye giriş yaparak çerezleri tarayıcınıza kaydetmeyi kabul ediyorsunuz.